رشته الهیات و معارف اسلامی

معرفت به معنای شناخت است. شناختی که اولین مرحله از آشنایی و قدم گذاشتن در مسیر قرب‌الهی است و هرچه معرفت بیشتر و وسیع‌تر گردد؛ آشنایی و قرب کاملتر خواهد شد تا جایی که پیوسته قلب انسان وابسته به خدای متعال می‌شود و در همه حال متوجه او خواهد بود و می‌تواند راهنمای رحمت و نماینده مهربانی و بخشش الهی گردد. هدف از رشته الهیات و معارف اسلامی قدم گذاشتن در همین مسیر است. قدم گذاشتن در مسیری که به یاری مطالعه، تحقیق،‌ پژوهش و تلاش و توکل می‌توان به شناخت خود و خداوند دست یافت. این رشته‌ دارای‌ شش‌ گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌، فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌، فقه‌ شافعی‌، تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی‌، فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی‌ و ادیان‌ و عرفان‌ است‌.

گرایش های رشته الهیات و معارف اسلامی

 گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث

در گرایش‌ علوم‌ قرآن‌ و حدیث‌ دانشجویان‌ ۱۲ واحد تفسیر قرآن‌ کریم‌ می‌گذرانند که‌ در این‌ ۱۲ واحد با شأن‌ نزول‌، مفهوم‌ آیات‌ و تفسیرهای‌ مهم‌ قرآن‌ کریم‌ آشنا می‌شوند. همچنین‌ دانشجویان‌ ۱۲ واحد درسی‌ در زمینه‌ علوم‌ قرآنی‌ مطالعه‌ می‌کنند که‌ در این‌ ۱۲ واحد با علوم‌ خاصی‌ که‌ هر پژوهشگر قرآن‌ باید با آنها آشنا باشد مثل‌ مبحث‌ مجمل‌ و مبین‌، منطوق‌ و مفهوم‌، آشنا می‌شوند که‌ لازمه‌ فهم‌ و درک‌ قرآن‌ و تفسیر و تبیین‌ آن‌ است. علاوه‌ بر مباحث‌ قرآنی‌ دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ در بخش‌ حدیث‌، با علم‌الحدیث‌، درایـ¹‌الحدیث‌، فقه‌الحدیث‌، مجامع‌ حدیثی‌ شیعه‌ و اهل‌ تسنن‌ و اصطلاحات‌ حدیث‌ آشنا می‌شوند؛ یعنی‌ دانشجویان‌ به‌ طور اجمالی‌ تاریخ‌ تطور، تحول‌ و پیدایش‌ علم‌ حدیث‌ از دیدگاه‌ اهل‌ تشیع‌ و تسنن‌، معنا و مفهوم‌ اصطلاحات‌ علم‌ حدیث‌ و مفهوم‌ و محتوای‌ احادیث‌ را مطالعه‌ می‌کنند.

گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی

گرایش‌ فقه‌ و مبانی‌ حقوق‌ اسلامی‌، وظایف‌ و حقوق‌ انسان‌ را از دیدگاه‌ تشریعات‌ الهی‌ بیان‌ می‌کند، حقوقی‌ که‌ از روی‌ حکمت‌ و بر روی‌ محور مصالح‌ خردمندانه‌ است‌ و در زمینه‌ رابطه‌ میان‌ انسان‌ و خدا، رابطه‌ انسان‌ها با یکدیگر یا وظایف‌ انسان‌ نسبت‌ به‌ خود و طبیعت‌ می‌باشد. از همین جا می‌توان متوجه تفاوت میان رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی و رشته حقوق در مفهوم عام آن شد. زیرا رشته حقوق، اصولی را بیان می‌کند که از نظر عقل و عرف بشری، رعایت آنها در زندگی برای ایجاد نظم و امنیت لازم است. اصولی که امکان دارد طبق تشخیص عقل، مصلحت موقت اما فوری داشته باشد. اما فقه بیانگر مصالحی است که در تکامل انسان تأثیر دارد. بنابراین از نظر حقوق اسلامی، اصول و قوانین نباید تنها عامل نظم و امنیت باشد، بلکه باید انسان را نیز به کمال برساند. از این بابت احکام فقهی ممکن است که اعتبار جاودانه داشته باشند.

گرایش‌ تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی‌

گرایش‌ تاریخ‌ فرهنگ‌ و تمدن‌ ملل‌ اسلامی‌، دانشجویان‌ را با تاریخ‌ و جغرافیای‌ ممالک‌ اسلامی‌ آشنا می‌کند؛ یعنی‌ دانشجویان‌ با فرهنگ‌، عادات‌ و رسوم‌ مسلمان‌های‌ نقاط‌ مختلف‌ جهان‌ از جمله‌ مسلمان‌های‌ آسیای‌ جنوب‌ شرقی‌، شمال‌ آفریقا، اروپا و آمریکا آشنا می‌شوند. همچنین‌ با تاریخ‌ اسلام‌ از زمان‌ ظهور پیامبر اکرم‌ تا زمان‌ حال‌، تاریخ‌ تشکیلات‌ اسلامی‌ (آشنایی‌ با نظام‌ و تشکیلات‌ دولت‌های‌ مسلمان‌ اعم‌ از نظام‌ مالی‌، نظام‌ اداری‌، تشکیلات‌ سیاسی‌ و …) تاریخ‌ علوم‌ (علوم‌ عقلی‌ و نقلی‌ که‌ از اسلام‌ زاده‌ شده‌ است‌) تاریخ‌ ناحیه‌ای‌، تاریخ‌ سال‌ شمار، مآخذ شناسی‌ تاریخی‌ (شناخت‌ منابع‌ و مآخذ تاریخی‌)، تاریخ‌ نگاری‌ (آشنایی‌ با شیوه‌های‌ تاریخ‌ نگاری‌ در اسلام‌ و انواع‌ تاریخ‌نگاری‌ اعم‌ از وقایع‌ نامه‌، معاجم‌ الرجال‌، طبقات‌، احوال‌ بلاد، احوال‌ امم‌ و …) تاریخ‌ هنر معماری‌ اسلامی‌ و تاریخ‌ آموزش‌ و پرورش‌ اسلامی‌ آشنا می‌گردند.

گرایش‌ فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی‌

در تاریخ‌ علم‌ و اندیشه،‌ ما برای‌ رسیدن‌ به‌ حقیقت‌ و آگاهی‌ از راز هستی‌ و آفرینش‌ به‌ دو راه‌ اصلی‌ و اساسی‌ بر می‌خوریم‌، راه‌ عقل‌ و راه‌ عشق‌. در تاریخ‌ فلسفه‌ و عرفان‌ اسلامی‌ نیز این‌ دو راه‌ وجود دارد و برای‌ کشف‌ حقیقت‌، هر دو روش‌ کشف‌ و شهود و استدلال‌ و منطق‌ مورد توجه‌ بوده‌ است‌. در این‌ میان‌ طرفداران‌ اصالت‌ عقل‌ معتقدند که‌ می‌توان‌ با استدلال‌ و برهان‌ به‌ معرفت‌ و شناخت‌ رسید و از راز آفرینش‌ آگاهی‌ یافت‌. اعتقادی‌ که‌ در گرایش‌ فلسفه‌ و حکمت‌ اسلامی‌ نیز با آن‌ روبرو می‌شویم‌ و در واقع‌ دانشجویان‌ این‌ گرایش‌ به‌ مطالعه‌ و پژوهش‌ در این‌ زمینه‌ می‌پردازند و نظام‌ آموزشی‌ آنها برپایه‌ مطالعه‌ مکاتب‌ فلسفی‌ مثل‌ مشّاء، اشراق‌ یا ملاصدرا استوار است.

گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌

در گرایش‌ ادیان‌ و عرفان‌ دانشجویان‌ با تاریخ‌ ظهور و گسترش‌ ادیان‌ زنده‌ (ادیانی‌ که‌ هنوز پیروان‌ بسیاری‌ دارند) آشنا می‌شوند و سه‌ بخش‌ اساسی‌ احکام‌ و آداب‌، عقاید و اخلاق‌ را در هر دینی‌ مطالعه‌ می‌کنند. البته‌ در این‌ مطالعه‌ شخص‌ پژوهشگر در صدد اثبات‌ حقانیت‌ یا بطلان‌ دین‌ خاصی‌ نیست‌ بلکه‌ در صدد شناسایی‌ و درک‌ مواضع‌ مشترک‌ می‌باشد.

ترجمه متون خود در خصوص رشته الهیات و معارف اسلامی را به گروه ایران مترجم بسپارید و از تنیجه کار مطمئن باشید، زیرا برای ما کیفیت حرف اول را می زند.

Translation Order Translation Jobs