متون فنی و تخصصی

شورای نویسندگان ملی (NWU) در این امر مدعی است که حداقل سه نوع مختلف نوشته ی فنی وجود دارد، که واژه ی کلی «نوشته ی فنی» آن ها را در خود گنجانده است. این سه نوع از قرار زیرند:

آموزش تکنولوژی:

متون فنی و تخصصی در آموزش تکنولوژی شامل نوشتن در مورد تکنولوژی برای مخاطبان غیر حرفه ای است. محصول این نوع نوشته شامل راهنمای سخت افزاری و نرم افزاری، راهنمای مدیریت سیستم، گزارشاتی از خوانندگان غیر متخصص، مقالاتی سودمند برای عموم مردم، بیانات موثر و … است.NWU اشاره می کندکه نویسندگان در این زمینه تنها به همان میزان به دانش فنی نیازمند هستند که یک خواننده بارز نیازمند است، یعنی به دانش فنی زیادی نیازمند نیستند.

نوشته فنی سنتی :

نوشته فنی سنتی شامل نوشتن برای مخاطبان حرفه ای است. نویسندگان در این زمینه معمولا به سابقه فنی استواری نیازمندند تا بتوانند به ایجاد راهنماهای نگهداری و تعمیر، مقالات علمی، راهنمای برنامه ریزی و مشخصات فنی لازم بپردازند.

بازاریابی تکنولوژی :

بازاریابی تکنولوژی که با نام مارکون نیز شناخته می شوند، شامل نوشته های بازار فروش، مواد تبلیغی و مصالح رسانه ی جمعی شرکت های تکنولوژی می شود. در این حوزه NWU ذکر می کند که نویسندگان به طور کلی تنها به همان سابقه فنی مخاطبانشان نیازمند هستند، به این منظور که به ایجاد مصالح بازار یابی، صفحات ویژه، بروشور و خبرنامه بپردازند.

ماهیت اسناد فنی

در تلاش برای توضیح ماهیت نوشته فنی و آنچه که تولید می کند، سودمنداست که به مشخصات کلی اسناد فنی نگاهی بیاندازیم. مارکل مرور کلی سودمندی از اسناد فنی و تولید آن تهیه کرده است. برای شروع، ذکر این نکته لازم است که اسناد فنی همیشه خوانندگان خاص خود را مورد خطاب قرار می دهند. حال می توانیم بحث کنیم که بسیاری از اسناد غیر فنی مخاطبان خاص خود را نشانه گیری می کنند، اما اسناد فنی درباره مخاطبان مورد هدف خود دقیق تر از اسناد دیگر است. اسناد فنی که ایجاد می شوند منحنی سن، شغل، تجربه، دانش، سابقه ی زیاد، وظایف، مشکلات و منظور و هدف ها را در نظر دارند.مضمون ، رویکرد، ساخت، سطح جزییات، سبک، واژگان فنی و … همگی مناسب این خلاصه پرونده هستند.

 

اسناد فنی به خوانندگان خود در حل مشکلات کمک می کنند. مارکل می گوید که« ارتباط فنی به این معناست که خلاقیت نویسنده را ابراز کند یا خوانندگان را سرگرم کند، می خواهد به خوانندگان در یادگیری یا انجام کاری کمک کند. همچنین که پیش از این ذکر شد، به طور کلی خوانندگان اسناد فنی به خودی خود هدف نیست. به طور معمول مردم متون فنی را می خوانند به این منظور که بتوانند از عهده ی انجام کار دیگری برآیند، برای مثال چگونگی استفاده از نرم افزار را یاد بگیرند، یا در مورد جزئیات طراحی  وسیله ای خاص چیزی بدانند.همانطور که دوربین نقل می کند، « نوشته ی فنی تکنولوژی» را برای کاربر مناسب می کند.

در تلگرام نیز ما را دنبال کنید

کانال تلگرام دپارتمان تحقیق و ترجمه

          دپارتمان تحقیق و ترجمه- اخبار و مقالات علمی

 

جهت سفارش ترجمه مقاله و کتاب اینجا کلیک کنید

 

Translation Order Translation Jobs