مشکلات ترجمه متن چیست؟

رشته مترجمی چندان که بعضی از مردم فکر می کنند ساده و آسان نیست و مشکلات و سختی های مربوط به خود را دارا است. گاهی وقت ها این مشکلات ترجمه متن به حدی بزرگ می شوند که همه ی متن ترجمه شده را به هم می ریزند اما مترجمان برای رفع همه ی این مشکلات ترجمه متن راه حل هایی را پیشبینی کرده اند.

این سختی ها و مشکلات ترجمه متن به دو گروه تقسیم می شوند، اول مشکلات مربوط به خود مترجمان و دوم مشکلات مربوط به ماهیت زبان و تفاوت بین زبان های ملت های مختلف می باشد.

images

مشکلات ترجمه متن مربوط به مترجمان

یک مترجم کارآمد باید هم به زبان مبدا و هم به زبان مقصد و هم به موضوع متن باید تسلط کامل داشته باشد و همچنین یک مترجم خوب باید استعداد نقد و بررسی و نویسندگی نیز برخوردار بود و اطلاعات زبان شناسی یا در اصطلاح گرامری هم داشته باشد.

متاسفانه بعضی از مترجمان برای ترجمه تخصصی تسلط کافی بر هر دو زبان مبدا و مقصد را ندارند و بعضی ها که تسلط کافی بر دو زبان دارند تحصیلات دانشگاهی و ذوق و شوق کافی برای ترجمه کردن ندارند.

امروزه آموزش ترجمه در دانشگاه ها ه با مشکلات زیادی روبرو است. برای مثال دانشجویان زمانی که دروس ترجمه را تمام می کنند هنوز تسلط کافی بر زبان انگلیسی نداشته و هنوز در واژه ها و دستور ها و ساختار های ساده ی این زبان مشکل دارند و یا بعضی از دانشجویان مترجم ایرانی فقط به دنبال زبان انگلیسی هستند و مشکلات را فقط مربوط به همان زبان می دانند در حالیکه هنوز با اصول و ساختار های زبان فارسی آشنایی کامل را ندارند.

مشکلات ترجمه متن مربوط به ماهیت زبان

حال میرسیم به مشکلات ترجمه متن مربوط به ماهیت زبان، مشکلات مربوط به ماهیت زبان گاه به آرایش ساختاری جمله و گاه به معنی های مختلف یک لغت بر می گردد. گاهی زبان مقصد حاوی مفاهیمی می باشد که برای زبان مبدا ناشناخته است و به همین خاطر واژه و یا لغتی برای آن مفهوم در زبان مبدا موجود نمی باشد، برای حل این موضوع نمی توان واژه ای را از زبان مقصد به زبان مبدا وارد کرد و یا اینکه برای آن مفهوم جدید واژه ی جدیدی ساخت و یا اینکه با استفاده از کلمات موجود در زبان مبدا کلمه ای ایجاد کرد مثلا در زبان فارسی برای برادر پدر از لفظ عمو و برای برادر مادر از لفظ دایی استفاده می کنند در حالی که در زبان انگلیسی برای هر دو یعنی هم عمو و هم دایی از یک لفظ یعنی ” uncle”  استفاده می شود.

گروه ایران مترجم با بررسی این مشکلات و رفع آن ها آماده ی خدمت رسانی به شما کاربران محترم می باشد

Translation Order Translation Jobs