معرفی اساتید بزرگ ترجمه

در این صفحه گروه ایران مترجم در نظر دارد تا به معرفی اساتید بزرگ ترجمه در ایران و ذکر کردن بخشی از زندگی نامه ی این بزرگان بپردازد.

در کار ترجمه و در عرصه های مختلف همیشه اساتید و بزرگانی بودند که کارشان الگویی برای بقیه مترجمان بوده است. حال به معرفی این اساتید و بزرگان حوضه ترجمه می پردازیم.

Untitled-4

دکتر عباس پژمان: ایشان یکی از مترجمان خوب و مسلط به زبان های انگلیسی، فرانسوی و اسپانیایی هستند. وی از اواخر دهه شصت کار مترجمی را شروع کرده و تا به حال آثار زیادی از نویسندگان مشهور دنیا مانند سنت اگزوپری، گراهام گرین، ولادیمیر ناباکوف، ژوزه ساراماگو، هارولد پینتر و … را ترجمه کرده است. ایشان همچنین مقالات زیادی درباره مسائل و مشکلات ترجمه در نشریات گوناگون منتشر نموده. دکتر پژمان در سال های قبل اصول ترجمه را در سرای عالی ترجمه به دانشجویان و علاقه مندان تدریس کرده است.

استاد علی صلح جو: یکی از با سابقه ترین اساتید ویرایش و ترجمه متن در ایران است. وی کار ویرایش و ترجمه را از سال ۱۳۴۱ شروع کرده است و از سال ۱۳۶۲ تا الان ویرایش و اصول ترجمه را در دانشگاه های تهران، شهیدبهشتی، آزاد اسلامی، پیام نور، جهاد دانشگاهی، نشر دانشگاهی و … تدریس کرده است. او همچنین ده ها عنوان کتاب و مقاله را به عنوان ویراستار برای موسسات پژوهشی و انتشارات معتبر ویرایش کرده است. گفتمان و ترجمه و نکته های ویرایش از جدیدترین اثر های به چاپ رسیده از استاد به شمار می آیند.

استاد محمد قاضی: استاد محمد قاضی یکی از اساتید بزرگ ترجمه و مترجمان مشهور ایران است که نامی آشنا برای مترجمان و فرهنگ‌ دوستان ایران عزیز به شمار می ‌رود ایشان به لحاظ تنوع آثار و هم به خاطر سبک و سیاق ترجمه ‌اش از پرکارترین و موفق ترین مترجمان ایران است. محمد قاضی در ۱۲ مرداد ۱۲۹۲ در شهر مهاباد استان آذربایجان غربی دیده به جهان گشود و در سال ۱۳۱۵ در رشته ی ادبی دیپلم گرفت. از آثار مشهور ایشان می توان به ترجمه کتاب جزیره پنگوئن‌ها نوشته آناتول فرانس و دن کیشوت و همچنین ترجمه راز اقلیم آسمانی اثر میکاوالتاری که اخرین اثر ایشان بود اشاره کرد.

م‍ح‍م‍دت‍ق‍ی ب‍ه‍رام‍ی‌ ح‍ران: او یکی از مترجمان خوب ایرانی‌ است. وی متولد سال ۱۳۱۴ و دانش ‌آموخته رشته زبان انگلیسی می باشد و از زبان‌های انگلیسی، فرانسوی آثاری را از شاهکارهای ادبیات جهان به زبان فارسی ترجمه کرده‌ است. از آثار او می توان به ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب، گنج یونانی، شازده کوچولو و آلیس آن سوی آینه اشاره کرد.

Translation Order Translation Jobs