جایگاه رشته حسابداری در دنیای امروز

حسابداری فن ثبت، طبقه‌بندی و تلخیص فعالیتهای مالی وتهیه گزارشهای مالی وصورتهای حسابداری یک موسسه در قالب اعداد قابل سنجش به پول و تجزیه و تحلیل نتایج حاصله از بررسی این اعداد است. حسابداری عبارت است از فرآیند شناسایی، جمع آوری، ثبت، طبقه بندی، تلخیص، گزارشگری، و تحلیل رویدادهای مالی یک شخصیت اقتصادی در یک دوره مالی معین بر اساس واحد پول ملی.

استفاده از سیستم‌های نرم‌افزاری برای سرعت بخشیدن و بالا بردن سرعت مراحل حسابداری از سالهای اولیه پدید آمدن کامپیوتر و نرم‌افزار شروع شد. اولین سیستم نرم‌افزاری حسابداری ایران پیش از انقلاب توسط یک دانشگاه آمریکایی برای پالایشگاه آبادان طراحی شد که به مدت حدود ۱۰ سال از آن استفاده می‌شد. هرچند کار با سیستم‌های اولیه پانچ کارت بسیار سخت بود ولی حدود ۵۰ پانچیست از عهده این وظیفه بر می‌آمدند. امروزه با ورود سیستمهای حسابداری پیشرفته بر روی کامپیوترهای شخصی، و نیز سیستمهای یکپارچه مالی، اداری، اتوماسیون و حسابداری، استفاده از نرم‌افزار برای حسابداری به بدیهی‌ترین بخش آن برای هر سازمان تبدیل شده‌است.

تفاوت اصلی نرم‌افزارهای حسابداری بر اساس نوع دقت و توجهی است که در سازماندهی کردن مفاهیم حسابداری در قالب روابط مالی یک سازمان شده است. به طوریکه تعدادی از آنها فقط نرم افزارهای مدیریت فروشگاهی یا اصطلاحا نرم افزار حساب کتاب هستند و در حقیقت بر مبنای مفاهیم اصلی حسابداری بنا نشده اند. ولی تعدادی از آنها کاملا به جزئیات حسابداری توجه داشته اند. و هر رویداد مالی در سازمان به گونه ای ثبت می گردد که اصول حسابداری در آن رعایت شده است. بدیهی است کاربران چنین نرم افزارهایی نیاز است با حسابداری آشنایی خوبی داشته باشند در غیر این صورت نمی توانند از امکاناتی که تولید کنندگان نرم افزار طراحی کرده اند بهره خوبی ببرند.

Translation Order Translation Jobs